MITEN FOORUMIROOLIPELIÄ PELATAAN?
- Foorumiroolipeli on yleisesti ottaen internetissä, foorumilla käytävää tekstipohjaista, tarinakerronta-muotoista peliä, jossa jokaisella pelaajalla on oma hahmonsa, johon eläytyä. Sinä olet siis hahmosi silmät ja korvat. Eli hahmoonsa eläytyminen on yksi olennainen elementti, jotta viudaa puhua roolipelistä.
- Useimmiten , teksti kirjoitetaan kolmannessa persoonassa. Mutta verisirpaleessa on poikkeus, pelaaminen tapahtuu minä-näkökulmasta, ja jotta vasta pelaaja tietää kenellä pelaat, tulee alkuun lisätä pelattavan hahmon nimi
Ylipäätäänkin ei ole olemassa kahta täysin samoilla säännöillä toimivaa foorumiroolipeliä, joten aina, ihan aina, ennen liittymistä, on luettava ko. roolipelille laaditut säännöt, ja muutenkin tutustuttava ko. roolipelin infoihin huolella, jotta tietää mihin on ryhtymässä ja miten siellä toimitaan.
PARI TÄRKEÄÄ ROOLIPELI-TERMIÄ:
Autohittaus tai hittaus, eli vastapelaajan hahmoon koskeminen. Se on aikojen alusta ja yhäkin useassa roolipelissä kokonaan kiellettyä - joissakin pienimuotoinen authoittaus on sallittua, mikä meinaa vaikka kädestä ottamista tai tönäisyä, kunhan teko ei satuta vastapelaajan hahmoa. Tällaisen tekeminen siis ilman ennalta sopimista vastapelaajan kanssa on yleensä kiellettyä. Tämäkin sääntö voi erota valtavasti eri roolipeleissä - joissain voi suurikin hittaus olla sallittua - joten kunkin roolipelin säännöt on edelleenkin hyvä lukea huolella läpi.
*
Roolipeleissä tuttu termi on myös munchaus.
Se tarkoittaa hahmoa, joka käyttäytyy kuin olisi voittamaton tai ylivoimainen. Sellainen on ankarasti kiellettyä. Ai miksi?
Jos hahmosi on muka niin hyvä, ettei yksikään lyönti tai muu osu häneen/siihen tai niillä ei ole mitään vaikutusta häneen/siihen. Tällaisien hahmojen asenne on muututtava, sillä peleistä menee kaikki into, jos yksi hahmo nousee ylitse muiden. Tietenkin jokaisessa pelissä on varmasti joku, joka on hieman muita voimakkaampi ja lujempi luonteeltaan, mutta jokaisella otuksella on heikko kohtansa ja jokainen tekee joskus virheitä ja virhearviointeja. Sen verran reaalisuutta peleissä on oltava!
PELIVIESTIEN SISÄLTÖ:
Peliviesteissään olisi hyvä pyrkiä siis tosiaan myös tekemään jotain, sillä pelkkä patsastelu ja keskustelu on pidemmän päälle tylsää. Pitäisi yrittää myös olla kohtuullisen kuvaileva oman hahmonsa tuntemuksista ja reaktioista ja ajatuksista. Liian pikkutarkka kuvailu tosin menee sitten jo kyllä väsyttäväksi. Vähänkin kokeneempi tarinoiden kirjoittaja tosin kyllä varmasti osaa homman ja muut oppivat kirjoittaessaan.
JOTAIN PIENTÄ YKSITYISKOHTAISTA OHJEISTUSTA:
- Mahdolliset pelin aikaiset off-game –kommentit, eli siis asiasi, jotka eivät sisälly varsinaiseen peliviestiin kirjoittaan aina peliviestin jälkeen tai sitä ennen joko hakasulkujen [ ] tai sulkujen ( ) tai // // merkkien välin. Näin peliä lukevat ja vastapelaajasi näkevät selvästi mistä peliviestisi alkaa ja mihin se loppuu.
- Hymiöt eivät todellakaan kuulu peliviesteihin, eli niihin ei niitä tungeta puolikastakaan, vaan nekin jätetään sinne off-game –kommentteihin.
- roolipelaaminen tapahtuu ilman varsinaisia roolipeli merkkejä, vain puhuminen merkitään lainausmerkkeihin.
Esim. ”Nimeni on Potter. James Potter”, hän totesi mahtipontiseen sävyyn.
- Hahmon ajatukset kirjoitetaan joko kursivoidulla fontilla tai ’ ’ merkkien väliin.
- Jos lainaat peliviestissäsi toisen pelaajan hahmon sanomisia, eli toisen pelaajan kirjoittamaa tekstiä, on se ilmaistava selkeästi, eli vaikkapa jättämällä ne lainausmerkit siinä paikalleen ja vielä kursivoimalla ko. repliikin. Huomaa kuitenkin, että toisen kirjoittamaa on yleensä turhaa lainata tai uudelleenmuotoilla. Johan se luettiin tämän omassa viestissä. Ei sitä yleensä pitäisi olla tarvetta toistaa. Älä siis kertaa jo kerran kirjoitettua vain, jotta saisit omaan viestisi pituutta tai jotain. Eri asia, jos vastapelaajan hahmon sanat vaikka jostain syystä jäävät pyörimään hahmosi päässä sen kuultua. Luova uudelleenmuotoilu on tietenkin joskus paikallaan ja jopa välttämätöntä, mutta keskity toki ensisijaisesti kirjaimellisesti siihen, miten hahmosi regoi asiaa/tekoihin - älä niiden toistamiseen kerronnassa.
- Koskaan ei samalla hahmolla postata kahta peliviestiä peräkkäin, vaan odotetaan kiltisti, että joku toinen pelaaja tulee hahmonsa kanssa ko. pelitopicciin seuraksi. ja ylipäätään kesken pelinkään ei kukaan postaa kahta viestiä peräkkäin, vaan vuoroista pidetään kiinni ja pelijärjestyksestä.
Pelijärjestys meinaa sitä, että pelitopic etenee siinä järjestyksessä, kuin hahmot ovat siihen saapuneet.
- Jos pelitopicin aloitusviestin alussa hakasuluissa tai vastaavissa sanotaan, että pelitopic on sovittu ja yleensä mainitaan vielä, kuka siihen halutaan mukaan, se tarkoittaa sitä, että kukaan muu kuin tämä tai ne mainitut hahmot eivät saa siihen topicciin osallistua. Koska se topic on tosiaan ennalta sovittu niiden tyyppien kesken.
Jos taas pelitopicin aloitusviestissä ei lue mitään sellaista, siihen saa mennä mukaan kuka tahansa millä tahansa hahmollaan.
- Kukaan ei pidä kahden tai kolmen rivin peliviesteistä. neljänkin rivin ovat erittäin köyhiä. Sellaisista on hyvin vaikea, ellei jopa mahdotonta saada kenenkään mitään irti, jotta pelitopic voisi edetä. Eli kannattaa yrittää saada aikaan mahdollisimman pitkiä peliviestejä, mutta pitää silti viestin sisältö loogisena ja merkityksellisenä. Sillä i kovin harhaileva ja merkityksetön teksti ole sen parempaa kuin liian lyhytkään. Mielikuvitus on roolipeleissä kaiken A ja O. Tilanteita ei kuitenkaan kannata viedä yhdessä viestissä eteenpäin liian pitkälle, jotta tarina kulkisi sujuvasti ja tilanteita ei jäisi roikkumaan vain puoliksi reagoituina. Joskus inspiraatio saattaa ajaa puskemaan liian pitkälle yhdessä peliviestissä.
Huom! Kuitenkaan viesteillä ei ole varsinaista pituusmäärää joten huoletta voi kirjoitella oman pituisia viestejä!__________________
Roolipeliin mukaan liittymisestä:
Muistutan vielä kerran, että kun harkitset liittyä johonkin foorumiroolipeliin pelaamaan – lue ensin kyseisen roolipelin kaikki infot, sekä sen säännöt huolella, sillä sitä varten ja sinun hyödyksesi pelinjohtaja ne on sinne kirjoittanut.
Ja jos senkin jälkeen vielä haluat liittyä, niin et mene heti rekisteröitymään pelifoorumille. Koska yleensä pelinjohtaja on kirjoittanut Liittymisohjeet, joita mukaan tahtovan on seurattava huolella.
Useimmissa roolipeleissä pelinjohtaja nimittäin haluaa sinulta ensin hahmopyynnön, jossa kerrot hänelle hahmostasi pyydetyt tiedot, jotka siis mm. lukevat liittymisohjeissa.
Usein pelinjohtaja haluaa myös jonkinlaisen pelinäytteen.
Jos et tiedä mitä pelinäyte tarkoittaa, sitä kannattaa kysyä roolipelifoorumeilla yleensä olevassa Kysymyksille omistetussa osiossa. Sellaisissa voi olla myös Usein Kysytyt Kysymykset –topic, josta saattaa selvitä vastaus vaikka mihin kysymyksiin.
Roolipelihahmoista:
Valitessasi mahdollisesti valmista hahmoa (esim. Harry Potter-roolipeleissä HP-hahmoa), kannataa miettiä tarkkaan millä niistä jaksaa ja kykenee pelaamaan mielellään pidemmällä tähtäimellä, sillä hetkelliset innostujat ovat turhauttavia ja jos keskeinen hahmo vaihtuu useita kertoja se tekee todella pahaa koko roolipelille.
Ja sitä hahmoa valitessa on myös katsottava hahmolistalta onko se edes vapaa vai onko sillä jo pelaaja.
Jos luot omaa hahmoa roolipeliin, sitäkin kannattaa ensin miettiä ja suunnitella ennen kuin sillä pyytää päästä peliin mukaan.
Sillä vähänkin paremmin mietityllä ja suunnitellulla hahmolla on huomattavasti mielekkäämpää, inspiroivampaa ja helpompaa pelata ja sen kanssa on mielekkäämpää pelata, kuin hetken mielijohteesta hutaistulla tekeleellä. Omaa hahmoa luodessa kannattaa myös miettiä sitä sopiiko se ko. roolipelin kuvioihin ja maailmaan.
_________________
Alkuperäinen tekstin kirjoittaja
Nibs for kyberRoPe